輕輕的我走了

正如我輕輕的來

我輕輕的招手

作別西天的雲彩

那河畔的金柳是夕陽中的新娘

波光裡的豔影

在我的心頭盪漾

軟泥上的青筕˙油油的在水底招搖

在康河的柔波裡˙我甘心做一條水草

那榆蔭下的一潭˙不是清泉

是天上的虹

揉碎在浮藻間

沉澱著彩虹似的夢

尋夢?

撐一支長篙˙向青草更清處漫朔

滿載一船星輝

在星輝斑斕裡放歌

但我不能放歌

悄悄是別離的笙簫

夏蟲也為我沉默

沉默是今晚的康橋

悄悄的我走了

正如我悄悄的來

我揮一揮衣袖

不帶走一片雲彩

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1928年,志摩舊地重遊英國劍橋.

之後他搭船回中國.

在經過南海時,寫下了這首詩!

 

詩中除了緬懷康橋,還充滿著告別康橋的淡淡離愁!

 

志摩曾經在劍橋大學國王學院旁聽七個月.

 

在劍橋時,志摩每天的生活,都沉醉在散步˙划船˙騎腳踏車...

愜意又忙碌的日子˙充實了詩人的心靈情感.

 

志摩說~~我的眼是康橋教我睜的

 

             我的求知慾是康橋給我撥動的

 

             我的自我的意識˙是康橋給我胚胎的

 

 

康橋在志摩的人生旅途中˙佔了非常重要的部分!

 

雖然志摩的生命是如此短暫(1896-19317˙35歲),

 

但是他燦爛過....這就夠了!!

 

 

劍橋是志摩為文創作時的靈感大河.

 

從~~康橋˙再會吧!

 

到~~我所知道的康橋~~

 

詩人的情緒和詩人的內心世界,

幾乎與康橋融合在一起!!

 

那種貼近又貼近的感覺....表露無遺!!

很可惜的是,

發表再別康橋後的三年,

志摩就真的揮揮衣袖....走了......

 

如同嘎然停止的琴音~~餘音仍不停的繚繞~~

 

再別已然成了訣別!!

 

 

輕輕~~悄悄~~沉默~~志摩~~

你留給我的  卻是

無盡的

飄逸的

靈性之美!!

 

志摩大哥~~如果你還活著~~

今年你已經高壽113了~~

給你我的祝福~~不論天上人間~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

原文板~~再別康橋

Goodby Again,Cambridge

Very quietly I take my leave

As quietly as I came here

Quietly I wave good-bye

To the rosy clouds in the westem sky

The golden willows by the riverside

Are young brides in the setting sun

Their reflestions on the shimmering waves

Always linger in the depth of my heart

The floatingheart growing in the sludge

Sways leisurely under the water,

in the gentle waves of Cambriege

I would be a water plant!

The pool under the shade of elm trees

Holds not water but the rainbow from the sky

Shattered to pieces among the duckweeds

Is the sediment of a rainbow-like dream?

To seek a dream?

Just to pole a boat upstream

To where the green grass is more verdant

Or to have the boat fully loaded with starlight

And sing about in the splendour of startligt

But I cannot sing about

Quietness is my farewell muisc

Even summer insects heep silcnce for me

Silent is Cambridge tonight!

Very quietly I take my leave

As quietly as I came here

Gently I flick my sleeves

Not even a wisp of cloud will bring away

 

 

arrow
arrow
    全站熱搜

    玫瑰 發表在 痞客邦 留言(43) 人氣()